fredag, august 19, 2005

Den første...

Litt om bruken av sida mi. Sida inneholder mange linker. Hvis du høyreklikker på linken, kan du velge å vise linken i nytt vindu. Bildene blir større og skarpere hvis du venstreklikker på dem. Husk å bruke tilbakeknappen etterpå.

Hei!
En blogg skal sikkert ha mye tekst og lite med bilder. Problemet kan da være, hvis man ikke har en idé, å produsere en forståelig, nyttig og interessant tekst som flere finner tjenelig å lese. En slik idé vil forhåpentligvis dukke opp en av de nærmeste dagene (?).

Skal en blogg være en dagbok, vil noen føle at man utleverer sjela si. Noen opplevelser kan likevel være gøy å dele med andre. I sommer var jeg i Paris. En by med mange restauranter og tusenvis av klesbutikker. Jeg tok de kjente severdighetene i nærmere øyesyn, og ble imponert. Her er noen bilder:



Å skrive om hobbyer, studier eller yrkesliv kan kanskje bidra til nye erfaringer eller idéer, man kan dele med andre. Er du på vei til å bli lærer og fortsatt er i tvil om de valgene som skal gjøres for 3. og 4. året, er Utendørspedagogikk ved HIVE et studium som jeg vil anbefale. Studiet viser på en glimrende måte hvordan du med planene i hånden (eller i hodet), kan ta med elevene ut av det trange "klasserommet" og søke opp uterommet. Utendørspedagogikk innbefatter mye mer enn "ut i skogen og opp i trærne". Tiller-pedagogikk er i så måte aktuell. I Paris fant jeg en butikk som bar navnet til en annen pedagog:


Tiden strakk ikke til å stifte nærmere bekjentskap med denne pedagogen. Det gikk med "litt tid" til å videreutvikle en av mine hobbyer: Å samle på modellbiler. Paris har tusen hoteller og fem-tusen restauranter. Resten er klesbutikker. Tro hva barna leker med? Etter mils asfalttråkking og stadig i undring over hva barna i Paris gjør, fant jeg til slutt 15-16 eksemplarer av det merket jeg søkte. Bilene var i i de to eneste leketøysforretningen, som byen kan by på. En oversikt over samlingen min finner du her.

Det ble tilfeldigvis også tid til å besøke en utstilling i verdens mest besøkte by.


Etter åtte dager med noe asfalttråkking og god kjennskap til "metronettverket" dro vi hjem til en flott sommer på Sætre. En sommer med forberedelse til andreåret ved lærerskolen; romanlesing. På tampen av denne første bloggen vil jeg gi et tips om en roman: Prost Gotvins geometri av Gert Nygårdshaug. En morsom, fascinerende, spennende og lærerik roman, som gjør noe med deg. Jeg tviler på om du er den samme etter å ha lest de 450 sidene, som forøvrig gikk unna på få timer. Velger du den boken og har direkte spørsmål til forfatteren, så kan jeg bringe disse videre, da jeg treffer han i begynnelsen av september.

Har du lyst til å se på noen av mappene mine, så kan du klikke her.

2 Comments:

Blogger ET said...

takk, takk Sverris! Må få lov til å si ditto om profilen! Gøy dette her. Håper på noen gode diskusjoner etter hvert:-)

22/8/05 20:45  
Blogger Trude said...

Hvordan fikser du det med at et bilde fungerer som link?? Svar gjerne her i din egen blogg, så kan jeg legge ut en post i vennersbloggen min med forklaring. Skal selvfølgelig gi deg all kredit, og legge inn en link til siden din!!

23/8/05 08:40  

Legg inn en kommentar

<< Home