onsdag, september 21, 2005

DEN SJUENDE...

I dag var jeg med en elevgruppe på data-"videreopplæring". De skulle jobbe med Excel-regneark, noe de fra før av hadde jobbet en del med. Regnestykket de skulle jobbe med inneholdt informasjon i to kolonner. Elevene skulle så bruke informasjon fra begge kolonnene i sin utregning. Begge kolonnene inneholdt de samme varenavnene, men med forskjellige tall. Tallene var gruppert i priser pr. enhet i den ene kolonnen og antall med enhet i den andre. Elevene skulle så regne ut mengde i forhold til pris for hver enkelt vare og til sist regne ut den samlede pris.
I de nevnte kolonnene med informasjon hadde oppgaveprodusenten laget en felle. Varenavn sto på forskjellige linjer i kolonnene. Det vil si at vareprisen på en linje i en kolonne tilsvarte ikke varenavnet på tilsvarende linje i kolonnen der antallet var oppgitt. Og her ble det derfor gjort så mange feil, at en kontroll av sluttsummen (manuelt) ble nødvendig.
I en gruppe på 15 elever var det nærmere halvparten som ikke oppdaget dette. Elevene leste informasjonen i øverste kolonne, satte dette inn i sitt eget regneark. Tok så tallet, som her tilsvarte prisen pr. enhet, fra tilsvarende linje i den andre kolonnen og regnet ut. At cola fikk en pris oppgitt i pr. kilo eller at prisen for gjær var oppgitt i pr. liter, fikk ikke disse elevene til å reagere. Har ungdommen aldri vært i butikken, kan man spørre seg.
I morgen skal jeg ha en annen gruppe med den samme oppgaven. Det skal bli spennende å se om de oppdager dette "linjeproblemet". Det hele dreier seg altså om å lese tekst og sette dette inn i riktig sammenheng. Litt logisk sans, som en kontroll, er jo også viktig.
Det er forunderlig at store elever ikke tyder det de leser bedre. Man kjøper ikke gjær i litervis.

6 Comments:

Blogger Hildego said...

Interessant, faglig diskusjon og refleksjon, Jan Sverre. Akkurat slik vil vi ha det! Grunnen til ay jeg i min blogg presiserte og eksemplifiserte hvordan fagblogge rkan skrives, var ikke for å si at det måtte gjøres akkurat slik. Det var for å presisere at det skulle være FAGLIG. Siden det har vært noen som har vært bekymret for taushetsplikt o.l., fant vi det nødvendig å preisere at det går an å skrive faglig uten å nevne masse individuelle, personlige ting fra klasserommet. Så det var altså ikke et forsinka blogg-krav, - bare en presisering og påminning. Stilen du har valgt, er helt fin - generelt faglig og ikke på personnivå.

22/9/05 18:42  
Blogger amanda m. young said...

Jeg syns at innlegget ditt var veldig overaskende. Lesing og forståelse for det man leser går ut på rene norske kunnskaper, og jeg hadde forventet meg mer av elever som er i 14/15 alderen. Veldig bra skrevet!

27/9/05 09:13  
Blogger annette said...

hei på deg, må først si at du er flink til å skrive i bloggen din:) tror du må lære meg en ting eller to der:) synes det er en spennende artikkel. hadde noen av de samme opplevelsene i fjor på ungdomstrinnet. det er noe i det som Amanda sier, man BURDE kunne forvente mer av 14/ 15 åringer. men det er viktig at man ikke forventer for mye også, det er faktisk noen som er 14/ 15 år som ikke har kapasitet til å klare det. men det er sefølgelig de færreste, men de er der.
syenes du skriver dette på en bra måte, er imponert av deg Jan Sverre:)
lykke til i resten av perioden:)

annette

27/9/05 18:47  
Blogger cathrine said...

Dette var interesant å lese, bra refleksjon Jan Sverre. jeg er nyskjerrig på hvordan det gikk med den neste gruppen du hadde,hehe. Om de gikk i samma fella som den første gruppen.

27/9/05 20:44  
Blogger Jan Sverre said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

29/9/05 07:29  
Blogger Jan Sverre said...

Skal prøve så godt jeg kan å svare Cathrine nå. Faktum er at det blir ikke så vanskelig å kunne svare på det. Jeg hadde oversett et møte med rektor ved praksisskolen, den aktuelle timen. Det vil da si at min veileder og datalærer tok timen selv med neste gruppe. Så det ble ingen sammenligning da...

29/9/05 07:32  

Legg inn en kommentar

<< Home