fredag, oktober 21, 2005

DEN NIENDE...

De siste dagene har det vært snakket mye om refleksjon av et undervisningsopplegg. Og primært skal denne refleksjonen være i norsk-faget. Jeg har tidligere skrevet om refleksjoner rundt det å forstå og å være nøye når man leser en tekst (se Den sjuende).
I min praksisklasse har det de siste ukene handlet mye om ungdomslitteratur. Dette i forbindelse med forfatterbesøk. Vi fikk besøk av Arne Garvang. Undertegnede søkte på forhånd på nett og fant den interessante boka Muffe 2. Jeg lånte boka både i papirformat og som lydbok. En lørdag formiddag hørte jeg hele boka og noterte stikkord/temaer, som seinere ble et undervisningsopplegg. Dette kommer jeg tilbake til i en annen blogg.
Så til saken/refleksjonen. Jeg fikk tildelt mye tid til å bruke boka i undervisningen, og valgte da å bruke lydvarianten. Elevene satt tidvis som tente lys, og fulgte med i historiene som Garvang selv formidlet på en glimrende måte på Grorud-dialekt. Elevene merket seg dialekten og mange av strofene. Her blir hun til a, skulle til sku' og har han blir til har'n. Det finnes mange eksempler på denne muntlige sjangeren i denne boka.
Etter å ha brukt mange oppstartstimer, noen norsktimer og en samfunnsfagtime avsluttet jeg med å prøve og inspirere elevene til mer lesning på egen hånd. De kunne for eksempel låne boka og lese resten av fortellingene (boka inneholder som Muffe selv sier det; Tre saker). "Det er skrivi på samme måten i boka som på de CD'ene dere har hørt," sa jeg. Og her kom reaksjonen fra elevene: "Det gåkke an å skrive på den måten Garvang har lest inn CD'n. Dette er jo feil!" Om disse utsagnene fra elevene skyldes lite lesing på egenhånd eller deres dyktighet i ortografi, skal jeg ikke si så mye om. Men de fikk likevel oppleve at forfattere kan ha en svært muntlig og ungdommelig tone i deres dikting. Jeg presiserte likevel at i deres (elevenes) tekstbehandling måtte de holde seg til ortografien, med unntak av muntlige dialoger der anførselstegn skal brukes for å fremheve at det er her er noen som sier det de skriver.
Til slutt vil jeg anbefale de som ikke har valgt bok til pensum innen barn/ungdom, og kikke nærmere på denne posten.

6 Comments:

Blogger ruth said...

Interessant å lese dine refleksjoner om undervisningen. Vet elevene om bloggen din? Kunne du tenkt deg å ha dem som lesere? Og ville det endre skrivestilen din?

24/10/05 08:52  
Blogger Jan Sverre said...

Svar til Ruth:

Ja, elevene får i disse dager adressen til bloggen. Veileder har godkjent den med en forandring som jeg foretok i en annen post.

Jeg er litt usikker på om skrivestilen bør forandres. Jeg skriver kanskje mer formelt enn mange andre. Jeg prøver også å holde meg til mest mulig riktig ortografi for det om jeg er veldig sparsommelig med bruk av komma m.m.

Det kunne vært fint å høre din og andres mening om dette med skrivestilen i forhold til elever (i ungdomsskolen).

24/10/05 13:06  
Blogger ruth said...

Det er klart at man har en forbildefunksjon når man underviser i en klasse og elevene leser lærerens blog. Jeg tror ikke jeg ville endret så mye på skrivestilen. Elevene kan godt se at læreren undrer seg, stiller spørsmål og reflekterer over timen i etterkant. Det kan også være en inspirasjon for elevene å lage sine egne blogger for å teste ut sin egen blog-stemme.

26/10/05 10:40  
Blogger Jan Sverre said...

Ja Ruth, blogging kan være en god tilnærmingsform i forhold til elektroniske tekster, teknisk dataopplæring, POS, elevevaluering m.m. Greit å kunne for mange ungdomsskoleelever

Jeg har tipset min praksislærer om bruk av blogg. Og hvis vi ikke får tid til vårens praksis, så er det en mulighet neste høst, hvis det blir en ledig jobb, da.

Likevel, jeg ser at skolen har knapt med tid til alt som skal gjennomføres, så det er mulig jeg kontakter deg en gang for å få tips på hvordan et undervisningsopplegg kan legges opp, med hensyn til å bruke minst mulig tid. Hvis det er greit da?

26/10/05 12:20  
Blogger ruth said...

Helt greit! En god måte å bruke bloggen på er å erstatte den tradisjonelle loggskrivingen ved prosjektet med blogging. Vi får komme tilbake til det hvis det blir aktuelt for deg.

27/10/05 13:28  
Anonymous Anonym said...

Hei igjen, først må jeg si at det er utrolig morsomt for meg å se mappebloggen, og det ser veldig proft ut, og det er veldig interessant for meg å se opplegget ditt, hva som er vektlagt osv. Jeg har tenkt å få opp en Muffe- webside på Aschehoug, og da vil jeg helt klart la meg inspirere av dette.
Hilsen Arne.

24/1/06 19:25  

Legg inn en kommentar

<< Home