søndag, oktober 09, 2005

DEN ÅTTENDE...

Endelig er nok ei studieuke over. Høyskolestudenter er pålagt to studieuker i året. Den første er lagt til midt på høsten, mens den andre kommer strategisk i årstidsskiftet vinter/vår. Ukene kommer som et lite pust, der man skal få en mulighet til å lese seg opp i fag (det man ikke har rukket tidligere i semesteret). Jeg antar at lærere, høyskolelektorer og pedagoger, som er pålagt de samme ukene, ser behovet for å forberede forelesninger, rette oppgaver m.v. På den måten kommer disse to ukene til god nytte for alle innen utdanningsinstitusjonene.
Min studieuke denne høsten, ble til en studiereise i historiens og litteraturens navn. Kjæreste og svigerforeldre var med og opplevde tidligere og nålevende forfatteres fotspor. Vi fant Johan Falkbergets siste hvilested på Røros. Gatene i bergverkstaden ble gransket opp og ned til vi fant sporene etter Pippi Langstrømpe. Se punkt 23 i denne linken. Byens gruvehistorie ble til slutt nøye studert før ferden fortsatte videre.

Turen gikk så til Savalen, der vintersportsanlegget ble nøye studert. Solen skinte og det var ingen grunn til å snu. Vi kjørte rundt Savalen og stoppet ved Kolbotn, der Arne Garborg, sammen med sin hustru Hulda, bodde i ti år. Bildet under viser den idylliske plassen på sommarstid.

I Femte Kolbotnbrev finnes sterke spor som viser de tøffe årene ved den lille fjellgarden, der vinteren varte i åtte måneder. I brevet nevner Garborg blant annet stedene Savalen, Tronfjell (i bakgrunnen) og Tynset. Garborg hadde også mye med Baral å gjøre. (Se tidligere post). Erfaringer fra disse møtene kommer fram i hans dikting og livssyn. En link til sider om Arne og Hulda og som egner seg til undervisning finner du her.

I denne litterære posten hører selvsagt Gert Nygårdshaug og Prost Gotvins geometri med. Turen gikk opp til Tronfjell (1666 moh). Der tok jeg nedenstående oversiktsbilde. Ting blir på en måte litt nærere og enklere når man ser og opplever det som er skrevet.

Bildeforklaring:

A). På en gård i dette området vokste Gotvin (Gert) opp.

B). Arbeidsplassen til ”prost” Gotvin, Tynset Kjerke.

C). Stedet der harren ble tatt (samt badeplassen).

D). Under tåka finner vi jernbanestasjonen der Gotvins første lille eventyr med den kvinnelige prestevikaren fant sted. Eventyret medførte ved et uhell (hell i uhell?) en storstilt utgraving. Mystikk rundt funn herfra, bidro til Gotvins søken etter den virkelige virkeligheten (økende tvil rundt hans tro).

E). Skogsområder og (muligens) et av fiskevannene, der Gotvin oppholdt seg i depresjonsperioden som varte i flere uker.

Momenter fra disse besøkene binder studiereiseopplevelsene sammen: Det er på en måte flere linjer mellom Garborgs og Gotvin/Gerts liv og forfatterskap.

3 Comments:

Blogger Jan Sverre said...

Nei, det er ikke fotsporene til forfatterne av de selvvalgte romanene jeg har fulgt. Jeg har vært litt for treg til å bestemme meg, der. Når er fristen?

Jeg føler likevel at det her er riktig å nevne at jeg levde de første spede barneårene noen hundre meter fra der Garborg hentet posten sin hver lørdag i ti år (Auma). Navnet mitt stammer fra det fjellet han opplevde soloppgangen stige opp fra hver morgen. Jeg har mange kalde (og noen få varme) badeopplevelser i elven, som prost Gotvin og hans far fisket fra. Kun noen få km unna.

Det er Rune Mathisen, som synger.

11/10/05 18:06  
Blogger ruth said...

Din side har vært til stor inspirasjon for nye og gamle bloggere...håper du synes det er greit at vi "lærer" av kodene dine...nyeste blogger er sønnen min (http://oddeiken@blogspot.com)

16/10/05 21:43  
Blogger ruth said...

Bra du har funnet fram til Odds blog selv om det snek seg inn en alfakrøll i adressen hans. Jeg har startet på en doktorgrad som skal se på hvordan blogging kan brukes som faglig refleksjon. Jeg er spent på dine videre refleksjoner i studiet mao. Skal selvfølgelig ta kontakt med deg hvis det blir aktuelt å bruke eksempler fra bloggen din i avhandlingen din. Men så langt har jeg ikke kommet enda...kos deg med musikken så lenge. HAr en blog-lekestue her: http://hei-degger.blogspot.com

18/10/05 22:05  

Legg inn en kommentar

<< Home